maandag 30 maart 2020

Een smadelijke aftocht uit het Amsterdamse Hilton

Een smadelijke aftocht uit het Amsterdamse Hilton


Bitcoin wordt nogal eens met een piramidespel vergeleken. Dat is het niet, maar veel mensen weten wel ongeveer wat een piramidespel is, maar hebben eigenlijk geen idee wat Bitcoin is.

Omdat je met beide producten hoge rendementen voorgespiegeld krijgt, gaan veel mensen er dan ook maar van uit dat het wel hetzelfde zal zijn. Jammer, want deze mensen missen veel. Laat ik eens teruggrijpen op een waar gebeurde anekdote:

Rond 1996 werd Nederland overspoeld door een golf van piramidespelen. Namen als Titan werden bekend op verjaardagen en dergelijke. In die tijd werd ik uitgenodigd voor een gesprek met enkele personen die een samenwerkingsverband met mijn bedrijf overwogen. In het Hilton, in Amsterdam. Niet het eerste het beste café op de hoek, dus.  Het mocht allemaal kennelijk wat kosten.

Terwijl ik zat te wachten in de hotellobby trof ik een oud-collega. Hij was eveneens uitgenodigd. En er bleken meer genodigden te zijn. Een hele zaal vol zelfs, zo bleek even later. Ik kreeg al het gevoel ergens heen gelokt te zijn.

En inderdaad. Er ging iemand een fraai vormgegeven presentatie houden over een nieuw Amerikaans financieel wonderproduct wat ik met mijn bedrijf "exclusief" mocht gaan verkopen om er onvoorstelbaar rijk van te gaan worden.

De overduidelijk ingehuurde zaal klapte onophoudelijk, elke keer als de spreker daar maar even een gelegenheid voor gaf. En dat was vaak. Het enthousiasme voor het wonderproduct kende geen grenzen. Nu ja, bij mijn oud-collega die een nogal overdreven grote rekenmachine uit zijn tas haalde en eens wat berekeningen ging maken.

En hij begon kritische vragen te stellen. En aan te tonen dat de spreker uit zijn nek praatte. Boegeroep uit de zaal was het antwoord. De spreker gaf toe dat het hele goede vragen waren. Hij stelde voor om eerst even koffie te gaan drinken en er dan uitgebreid op terug te komen zodat er goed antwoord op gegeven kon worden...

Op de gang werden we aangesproken door enkele stevig gebouwde personen die "Het vervelende gevoel hadden dat we ons niet echt lekker thuis voelden..." en we kregen het dringende verzoek om het pand per direct te verlaten. Waarbij men ons nog netjes en beleefd in de jas hielp en ons een goede thuisreis wenste.

Ik heb nooit gehoord dat het betreffende bedrijf actief geworden is in Nederland. Korte tijd later spatten de piramidespelen uit elkaar. Het piramidespel sloeg wonden in families, tussen vrienden, tussen collega's.

De schade die deze windhandel had aangericht was groot. Zo groot, dat ruim 20 jaar later nog iedereen een automatische afkeer van het piramidespel heeft.

Terug naar inhoudsopgave

Verder:   Bescherm uw Bitcoin tegen fraude en diefstal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts

Bitcoin zoekt de 10.000 dollar grens

Bitcoin zoekt de 10.000 dollar grens
De koers lijkt spanning op te bouwen. Om plotseling door de grens te springen? Wie zal het zeggen?