donderdag 2 april 2020

Oma gaat aan de Bitcoin

Deel 1  -  Inleiding


Oma gaat aan de Bitcoin


"Kijk Robbie, hier is wat geld voor je verjaardag. Dat kan Oma nog wel missen van haar AOW-tje." Robbie kreeg met een bibberend en sterk gerimpeld handje een bankbiljet toegestopt. 

"Bedankt hoor, Oma." "Daar ga ik Bitcoin voor kopen." sprak Robbie, terwijl hij het bankbiljet in zijn portemonnee stopte. 

Oma keek even bedenkelijk. "Kun je het niet beter sparen dan er van die rare muziek voor kopen?". Robbie begon te lachen. "Welnee Oma.", zei hij. "Bitcoin is helemaal geen muziek". Bitcoin is een soort geld. Een nieuwe vorm van geld. Veel beter dan het oude. En je kunt het uitstekend sparen. Het wordt nu zelfs snel meer waard dan het gewone geld dat u mij net gaf."

Oma ging steeds bedenkelijker kijken. "Daar weet ik allemaal niets van. Ik kan al dat gekke nieuwe gedoe van tegenwoordig niet meer bijbenen. Oud worden is leuk, maar oud zijn is iets heel anders. Maar als jij zegt dat het goed is, dan geloof ik dat wel."

"Oma moet toch niet zoveel hebben van dat rare geld dat we tegenwoordig hebben. Wij hadden vroeger tenminste de gulden. Eerst was die gulden zelfs nog van echt zilver. Met Koningin Juliana er op. En we hadden zelfs gouden tientjes. Moet je nu mee aankomen. Rare tweekleurige munten en alles is een stuk duurder geworden. Maar mijn AOW blijft hetzelfde en van mijn kleine pensioentje gaat ook steeds meer af. Die Mark Rutte is altijd maar bezig om geld bij ons , de oudere mensen weg te halen."

Oma begon zich duidelijk wat op te winden en werd strijdlustiger. "Weet je, je hebt gelijk!", riep ze tegen Robbie, zwaaiend met haar stok. "Het is inderdaad waardeloos geld tegenwoordig. Goed dat er eens iets anders komt. Weg met die rommel."

"Kom op, we gaan voor die bingooi van jou. Vertel er eens wat meer van.".

"Het is Bitcoin, Oma, geen bingooi.", lachte Robbie. "Maar ik weet het goed gemaakt. Zoek je leesbril op, dan heb ik thuis nog een serie boeken voor je op de computer staan. Boeken over Bitcoin, ook geschikt  voor Oma's. Het zijn boeken die geschreven zijn door iemand die er zelf geen enkel belang bij heeft. En dus zijn ze eh, eh, Oba. Objectief. Kijk. Dat woord zocht ik. Ik zal wat voor u afdrukken" 

"Het is dus geen reclamefolder van iemand die zelf van zijn Bitcoins af wil. Of van iemand die ze juist aan wil smeren om er aan te verdienen. Ik zal zal ze morgen wel even langs brengen."

"Dank je wel.", Robbie. "Dan heb ik voorlopig iets te lezen. Altijd maar televisie kijken is tenslotte ook niet alles. Zelfs Lingo verveelt wel eens"

Terug naar inhoudsopgave

Verder naar  eerst Iets over geld in het algemeen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populaire posts

Bitcoin zoekt de 10.000 dollar grens

Bitcoin zoekt de 10.000 dollar grens
De koers lijkt spanning op te bouwen. Om plotseling door de grens te springen? Wie zal het zeggen?